Löydät ajankohtaiset tiedotteet Communitystä. | Siirry tiedotteisiin tästä >
18-04-2024
Päivitetty: 18-04-2024 9:32 am
26-04-2024
Päivitetty: 27-04-2024 8:14 pm
Tuleeko työkorvausverokorttien nouto lähiaikoina mahdolliseksi verokorttien noudon avulla? Tästä olisi suuri hyöty etenkin urheiluseuroille, joilla maksetaan useille eri henkilöille työkorvauksia kuukausittain. Tällä hetkellä verokorttien nouto pitää estää ja lisätä manuaalisesti palkkion saajan taakse.
Tuleeko työkorvausverokorttien nouto lähiaikoina mahdolliseksi verokorttien noudon avulla? Tästä olisi suuri hyöty etenkin urheiluseuroille, joilla maksetaan useille eri henkilöille työkorvauksia kuukausittain. Tällä hetkellä verokorttien nouto pitää estää ja lisätä manuaalisesti palkkion saajan taakse.
Sähköiseen allekirjoitukseen olisi hyvä saada luettelo yrityksen "vakio" allekirjoittajista. Silloin ei tarvitsi jokaiselle dokumentille lisätä nimiä sposteja ym tietoja aina erikseen, vaan valita siitä vakiohyväksyjien listasta.
Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat ajankohtaisia teemoja, jotka koskettavat kaikkia yrityksiä niiden koosta riippumatta. Valtaosa yrityksistä on kuitenkin pieniä tai keskisuuria ja siksi tämän sektorin tutkiminen on erityisen merkityksellistä. Auta tutkimuksessa ja vastaa vastuullisuusraportointia koskevaan kyselyyn. Vastaaminen vie noin 5 minuuttia. Vastanneiden kesken arvotaan viisi palkintoa! Siirry kyselyyn tästä
Netvisorin ohjelmistorajapinta mahdollistaa myös myyntisuoritusten tuomisen rajapinnan kautta. Rajapinnan kautta tuotavat suoritukset voidaan kohdistaa myyntilaskuille joko laskun tietokanta ID:llä, viitenumerolla tai myyntilaskun numerolla. Integraatiototeutuksesta riippuen suorituksen tuonnissa hyödynnetään joko Netvisoriin luotua maksutapaa, tai vaihtoehtoisesti Netvisorista yrityksen perusasetuksista löytyvää pankkitilinumeroa. Tuotava suoritus ohjataan maksutavalle maksutavan nimen tai tilinumeroa käytettäessä IBAN-muotoisen tilinumeron avulla. Näitä tietoja ei voi hakea tai hallinnoida rajapinnasta eli ne määritetään aina Netvisorin käyttöliittymän kautta ja tulee olla perustettuna ennen suorituksen tuontia. Rajapinnan yli tuotavasta suorituksesta muodostuu tosite automaattisesti. Mikäli integraatiossa ei oteta kantaa kirjanpidon tileihin suoritustietoa tuotaessa, tulee suoritustositteelle debet-kirjaus maksutavan tai pankkitilin asetuksiin määritetyn kirjanpidon tilin mukaisesti, sekä saatavatilinä käytetään Netvisorin oletussaamistiliä. Oletussaamistiliä pystyy muokkaamaan kohdasta Taloushallinto > Kirjanpidon asetukset > Oletustiliöinneissä käytettävät tilit, oletuksena se on 1701. Tositteelle tulevat kirjanpidon tilit voidaan kuitenkin tarvittaessa myös antaa rajapinnan kautta, jolloin Netvisorin oletustilejä ei käytetä - varmistathan siis vielä toteutustavan integraation toteuttajalta.
Mikä on PEPPOL? PEPPOL (Pan European Public eProcurement On-Line) on eurooppalainen verkosto sähköisten dokumenttien välittämiseen. EU:n tavoitteena on, että tulevaisuudessa kaikki julkiset hankinnat voidaan hoitaa sähköisesti yhtenäisten menettelytapojen mukaisesti ja PEPPOL on tärkeä askel kohti tätä tavoitetta. Rekisteröitymällä verkostoon, voit vastaanottaa sähköisiä laskuja kaikilta PEPPOL -verkoston kautta lähettämään kykeneviltä yrityksiltä. Verkkolaskuja voi lähettää PEPPOL verkostoon ilman PEPPOL -rekisteröintiä. Rekisteröinnin kautta tieto yrityksesi kyvystä vastaanottaa laskuja PEPPOL verkostossa lisätään myös PEPPOL Directory -palveluun. Rekisteröityminen verkostoon on maksutonta ja laskujen vastaanotto on tavallisen hinnastomme mukaista. Yrityksen PEPPOL-verkkolaskuosoite koostuu etuliitteestä ja tunnisteesta. Esimerkki PEPPOL -verkkolaskuosoitteesta: 0216:003712345678 @ PEPPOL. Miten PEPPOL toimii? Peppolin kautta laskujen lähetys ja vastaanotto on turvallista ja vaivatonta. Peppol-infrastruktuuri mahdollistaa myös muiden kaupankäyntiasiakirjojen vaihdon sähköisesti toimittajan ja ostajan välillä. Aineistot liikkuvat standardoidussa PEPPOLBIS-formaatissa Peppol Access Pointien kautta turvallisesti perille. Maventa toimii yhtenä Peppol Access Pointina Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että voit rekisteröityä Maventan kautta Peppol-verkkoon verkkolaskujen ja sähköisten dokumenttien vastaanottoa varten sekä lähettää niitä muille Peppol-vastaanottajille. Peppol toimii niin Suomen sisällä kuin ulkomaillakin, joten voit huoletta ottaa palvelun käyttöön yrityksellesi ja asiakkaillesi vaikka heti. Näin otat PEPPOLin käyttöön: Verkkolaskun lähetys: Peppol-lähetysvalmius on käytössäsi heti Maventa-tilin rekisteröitymisen jälkeen. Verkkolaskun vastaanotto: Saat Peppolin helposti käyttöösi Maventa-tililtäsi kirjautumisen jälkeen kohdasta Asetukset > Laskuasetukset > Laskujen vastaanotto > PEPPOL-verkkolaskutus Sinun tarvitsee vain klikata palvelu auki ja Maventa hoitaa Peppol-rekisteröitymisen puolestasi. Lue lisää PEPPOLista täältä: https://support.netvisor.fi/fi/support/solutions/articles/77000525620-verkkolaskujen-l%C3%A4hett%C3%A4minen-ulkomaille https://support.maventa.fi/fi/support/solutions/articles/77000503746-mik%C3%A4-on-peppol-verkosto- https://support.maventa.fi/fi/support/solutions/articles/77000468436-peppol-verkoston-yhteyden-avaus-ja-sulku
Joissakin tilanteissa työaikamerkintöjä pitää päästä muokkaamaan jälkikäteen. Tämä onnistuu työajan tehohallinnan kautta kohdasta: Palkat > Palkanlaskenta > Työajan tehohallinta Työajan tehohallinnasta voidaan hakea ja muuttaa kirjattujen työtuntien tilaa halutuksi, sekä linkittää ja poistaa linkityksiä palkkalaskelmilta. Tehohallinnassa on käytössä massatoimintoja, joilla voit tehdä seuraavia muutoksia halutuille tuntikirjausriveille: - Vaihda valittujen työaikatietojen tila (uuden tilan vaihtoehdot: avoin, kuitattu, hyväksytty, maksettu) - Linkitä valitut työaikatiedot aikajakson ensimmäiseen palkkalaskelmaan - Poista valittujen työaikatietojen linkitys palkkalaskelmilta - Poista valitut työaikatiedot Tässä käyttöohjeessa kattavasti kerrottuna kyseisestä ominaisuudesta: Työajan tehohallinta
Netvisorissa on oletuksena käytössä ALV-tilit 1763 Arvonlisäverosaaminen ja 2939 Arvonlisäverovelka. Tilien saldot nollataan joka kuukauden viimeisenä päivänä ALV-laskelman kirjaamisen yhteydessä ja järjestelmä kirjaa ALV-tileiltä maksettavan/palautettavan arvonlisäveroviennin Verotilille (2948). Arvonlisäveron laskentaan käytettävät tilit ovat järjestelmän käyttämän laskennan tilejä ja näihin ei tulisi lähtökohtaisesti tehdä suoria kirjauksia käsin. Joskus voi tulla vastaan tilanne, jossa ALV-tilille on jäänyt saldoa joltakin kaudelta ja tilien saldo ei ole nollaantunut kuukauden lopussa. Tilanne syntyy esimerkiksi siitä, että ALV-laskelman kirjaamisen jälkeen kausi on avattu ja tehty kirjanpitoon sellaisia muutoksia, jotka vaikuttavat kuukauden arvonlisäveroon ja tämän jälkeen muuttunutta arvonlisäveroa ei ole kirjattu uudelleen kirjanpitoon. Saldon muodostuessa avoimelta tilikaudelta, suositeltavaa on etsiä kuukausi esimerkiksi pääkirjalta, jolta kyseiselle alv-tilille on jäänyt loppusaldoa ja tehdä kuukaudelle alv-lukituksen ohitus. Ohitus voidaan peruuttaa ja kirjata ALV-laskelma uudelleen, jotta kuukauden viimeiselle päivälle muodostuu ALV-tilit nollaava tosite järjestelmän toimesta. Mikäli ALV-tilin saldoa on jäänyt joltain suljetulta tilikaudelta jota ei voida avata, tehdään korjauskirjaus seuraavasti: Korjaus tehdään muistiotositteella sellaiselle kuukaudelle, jonka ALV-laskelma on kirjattu ja kausi on valmis. Tositteen päiväyksestä eteenpäin kumuloitunut ALV-tilin saldo nollataan. Ensin siirretään ALV-lukitusta manuaalisesti kohdasta: Taloushallinto > Tilinpäätös > Tilikausien hallinta > Lukitukset-laatikko > Muokkaa. Älä käytä ALV-lukituksen ohitusta, joka mitätöi olemassa olevan ALV-kirjauksen kyseiseltä kuukaudelta, vaan nimenomaan tässä syötetään kenttään päivämäärä manuaalisesti. Jos teet esimerkiksi korjauskirjauksen 31.12.2023 päiväykselle, kenttään voidaan syöttää tätä edeltävä päivä 30.12.2023. Ota ylös kentässä ollut alkuperäinen päiväys, sillä muutosten jälkeen käydään palauttamassa alkuperäinen lukituspäivä takaisin. Nyt voit käydä tekemässä ALV:n korjauskirjaukset muistiotositteella ja nollata tilin 2939/1763. Tämä tapahtuu uuden tositteen luonnin kautta: Luo uusi > Tosite. Jotta voit kirjata korjauskirjaukset ALV-tileille, aseta tositteen oikeassa yläkulmassa automaattinen vastakirjauksen ehdotus päälle ja ALV-laskenta pois päältä.. Tämän jälkeen kirjaukset onnnistuvat myös ALV-tileille ja voit kirjata korjauskirjauksen. Kun korjaustosite on tehty ja ALV-tilien saldo tarkastettu, palataan takaisin tilikausien hallintaan muokkaamaan ALV-lukituksen päivämäärää. Lukitukset-laatikossa palautetaan ALV-lukitus sille päivälle kuin se alunperin ennen muutosta oli. Nyt kirjaukset ovat korjanneet kumuloituneen ALV-tilien saldon nollaksi.